Programma
9.30-11u | ChatGPT: Onstuitbaar, Overweldigend, Onbetrouwbaar... Oh nee? (Ayla Rigouts Terryn, KU Leuven) |
11.15-12.45u | Parallelle sessie 1 met keuze tussen (kies max 1 sessie):
|
12.45-13.30u | Lunch |
13.30-15u | Parallelle sessie 2 met keuze tussen (kies max 1):
|
15-16u | AI en de taalvaardigheid van de machine (Tim Van de Cruys, KU Leuven) |
16-16.30u | Slotdrink |
KEYNOTE 1
ChatGPT: Onstuitbaar, Overweldigend, Onbetrouwbaar, … Oh nee? (Ayla Rigouts Terryn, KU Leuven)
Verwees de doos van Pandora naar de “black box” van grote taalmodellen? En is die nu onvermijdelijk geopend door OpenAI, met mogelijk rampzalige gevolgen? Niemand kan nog ontkennen dat ChatGPT baanbrekend is, en dat de verdere ontwikkeling van generatieve AI onstuitbaar is. Het gaat ook allemaal razendsnel. Wie weet of dit abstract nog relevant is wanneer ik mijn lezing moet geven? Tegelijkertijd weten we ondertussen ook dat er gevaren schuilen in deze technologie en in hoe die momenteel wordt ontwikkeld.
Als voorbereiding voor de rest van deze studiedag starten we met een algemene uitleg over de werking van ChatGPT & co, en de mogelijke gevaren die ze met zich meebrengen. De bedoeling is dat u een genuanceerd beeld krijgt, voor u in de verschillende parallelle sessies meer leert over hoe we deze technologie desondanks kunnen gebruiken.
Opgelet: Voor de paralelle sessies MOET er telkens 1 sessie gekozen worden!
PARALLELLE SESSIE 1, kies uit:
1.Chatbots in het onderwijs: wat is (niet) mogelijk? (Anaïs Tack en Serge Bibauw, KU Leuven/Itec/UCLouvain)
Deze sessie biedt een beknopt overzicht van het wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van chatbots en generatieve taalmodellen (zoals ChatGPT) in het (taal)onderwijs.
De sessie verloopt als volgt:
- Je krijgt een korte, technische introductie in dialoogsystemen.
- Je leert over het gebruik van dialoogsystemen in het taalonderwijs. Je verkrijgt meer inzicht in de verschillende types systemen en hun effectiviteit voor spreek- en schrijfoefeningen. Dit deel wordt in het Engels gepresenteerd.
- Verder leer je meer over generatieve taalmodellen en hun gebruik voor educatieve toepassingen. De sessie zal zich in het bijzonder toespitsen op de evaluatie van schrijftaken en het gebruik van artificieel gegenereerde teksten.
2.Verhoog je productiviteit met ChatGPT (Peter Vanbrabant en Michael Bauwens, UCLL)
Generatieve AI biedt heel veel mogelijkheden om taken te versnellen of automatiseren. In deze sessie ontdek je de voordelen van ChatGPT voor je bedrijf of project en leer je hoe je de innovatieve technologie eenvoudig kunt toepassen om je productiviteit te verhogen. Daarmee spaar je kostbare tijd en geld uit.
Na dit seminarie zal je
- begrijpen wat generatieve AI is,
- de mogelijkheden en beperkingen van ChatGPT kennen
- ChatGPT kunnen gebruiken om jouw productiviteit te verhogen
3.Kan ChatGPT ons helpen om meer inclusief te schrijven? (Joeri Dehouwer, Thomas More)
In deze presentatie delen we de resultaten van een experiment binnen het Tetra-project UNTAPPED (untapped.be), waarbij we vier uiteenlopende benaderingen hebben getoetst om teksten aan de hand van ChatGPT te verbeteren zodat ze een ruimer publiek aanspreken. Onze uitdaging: het uitwerken van een eenvoudige, laagdrempelige aanpak die naadloos alle aspecten van inclusief schrijven kan integreren, zoals helder, gevoelig en toegankelijk taalgebruik. We delen onze vaststellingen over de mogelijkheden en beperkingen van ChatGPT op technisch vlak en vanuit het perspectief van de experts aan wie we ons experiment voorlegden.
PARALLELLE SESSIE 2, kies uit:
1.ChatGPT: jouw doeltreffende content creator (Peter Vanbrabant en Michael Bauwens, UCLL)
Met ChatGPT wordt zakelijke teksten schrijven niet langer een tijdrovende en dure aangelegenheid. Bovendien kan je dankzij ChatGPT de stijl van je interne en externe communicatie perfect stroomlijnen. In deze hands-on training leer je efficiënt de content te creëren die jij nodig hebt en die past bij jouw bedrijf, project of klanten.
Na het voltooien van de training zal je
- ChatGPT kunnen toepassen in het hele contentcreatieproces;
- Visuals kunnen genereren voor je content;
- Met gepersonaliseerde tips aan de slag kunnen gaan met je eigen project.
Tijdens de sessie worden o.a. socialemediaposts, nieuwsbrieven, e-mails, persberichten, en webteksten behandeld.
2.ChatGPT in de klas (Robbe Wulgaert, Sint-Lievenscollege Gent/Centrum Nascholing Onderwijs UA)
In deze sessie exploreer je de mogelijkheden en beperkingen van AI en taalalgoritmes specifiek gericht op het taalonderwijs. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden en lesmateriaal krijg je methodieken aangereikt rond creatief schrijven, stylometrie, analyse en transscriptie van podcasts… Zo ervaar je de kansen en gebreken van (generatieve) taaltechnologie met als doel dit zo gericht en effectief mogelijk in te zetten in je taalles.
KEYNOTE 2
AI en de taalvaardigheid van de machine (Tim Van de Cruys, KU Leuven)
(Inhoud wordt nog aangevuld)