Vertrouwenspersonen zijn waardevolle actoren bij het welzijn op het werk. Tijdens de opleiding zoomen we in op de rol en verantwoordelijkheden van vertrouwenspersonen. De deelnemers krijgen uitgebreid de gelegenheid om de nodige vaardigheden en technieken te ontwikkelen en in te oefenen.
Module 1 & 2 | Psychosociale risico's op het werk
We staan stil bij de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de huidige wetgeving, de verschillende stappen om een constructief welzijnsbeleid te realiseren en de verschillende rollen en verantwoordelijkheden die de wet toewijst aan de verscheidene actoren.
Hierbij besteden we ook aandacht aan de relatie tussen de preventieadviseur psychosociale aspecten en de vertrouwenspersoon.
Daarnaast worden de vertrouwenspersonen in deze module vertrouwd gemaakt met de thematiek in al zijn facetten:
- Waarover gaat het?
- Welke vormen van psychosociale risico's bestaan er?
- Hoe kunnen we ze begrijpen?
- Welke gevolgen hebben ze op individueel, groeps-en organisatieniveau?
Module 3 | Psychosociale interventie: gesprekstechnieken en het opvanggesprek
De centrale taak van de vertrouwenspersoon is een goede opvang verzekeren vanuit een neutrale positie. Daarbij zullen we het hebben over het communicatieproces: actief luisteren, constructief feedback geven en ontvangen, verbale en non-verbale communicatie.
Vervolgens zullen we het ook hebben over de voorwaarden voor een goed gesprek, het identificeren van de verwachtingen van de verzoeker, een kader scheppen voor het onderhoud.
Vanuit een gerichte probleemanalyse focussen we ons op het herkaderen van de situatie en op het zoeken naar oplossingen.
We bespreken de verschillen tussen het verzoek tot informele en verzoek tot formele psychosociale interventie.
Module 4 | Psychosociale interventie: het beheersen van probleemsituaties - gesprek met derden
Deze dag staat in het teken van het aanleren van specifieke communicatievaardigheden.
Zowel het gesprek met een andere partij als het gesprek met de leidinggevende worden onder de loep genomen en ingeoefend. Ook bespreken we uitgebreid tips en aandachtspunten.
Module 5 | Psychosociale interventie: het beheersen van probleemsituaties - de bemiddeling
Tijdens deze dag verwerven de deelnemers kennis en vaardigheden betreffende de verschillende technieken voor psychosociale interventie. Bijzondere aandacht gaat naar gesprekstechnieken in het kader van bemiddelen bij conflicten en ongewenst gedrag op het werk.
Module 6 | Persoonlijke ontwikkeling als vertrouwenspersoon
We staan stil bij de eigen leerpunten en voorwaarden om je rol als vertrouwenspersoon op een goede manier te kunnen opnemen.
Wat is je eigen stijl? Wat zijn je kwaliteiten? Je valkuilen? Hoe ga je om met emoties? Hoe bewaar je de neutraliteit? ...
Docent
De opleiding wordt verzorgd door mevr. Lotte Van Noyen, klinisch psycholoog – gedragstherapeut van achtergrond en trainer - consultant bij Pulso. Ze geeft trainingen en intervisies in en voor organisaties rond allerlei welzijnsgerelateerde topics, waaronder ook de intervisie voor vertrouwenspersonen. Daarnaast begeleidt ze bedrijven en organisaties naar een geïntegreerde welzijnsbeleid.
De wetgeving wordt de eerste dag in de namiddag toegelicht door mevr. Anke Luts, psychologe en director bij Pulso Europe. Zij heeft jarenlange ervaring als externe vertrouwenspersoon en leidde ook reeds tal van vertrouwenspersonen, HR medewerkers en preventieadviseurs op.