- Een analyse kunnen maken van de omgeving van organisaties en de veranderingen die zich daarin voordoen.
- Begrijpen waarom er 'plots' zoveel schaarste is op de arbeidsmarkt en waarom dat niet snel zal veranderen.
- Een taal over organisaties en werk ontwikkelen zodat je elkaar leert begrijpen wanneer het over design en verandering gaat.
- Symptomen van organisatiefalen detecteren, kunnen verklaren en er oplossingen voor kunnen formuleren
- Wetenschappelijke instrumenten leren kennen, gebruiken en in de praktijk toepassen.
- Weten hoe je functies en teams ontwerpt die naar werkbaar werk kunnen leiden en re-integratie kunnen bewerkstelligen.
- Organisaties, netwerken of waardeketens kunnen bouwen die futureproof zijn en (digitale) transformatie bevorderen.
Organisatiedesign als sleutel voor duurzame groei
Leadership programme | Hoe organiseer je kwaliteitsvol werk in tijden van onzekerheid en schaarste?
Intro
Hoe medewerkers zich op het werk gedragen, hangt in sterke mate samen met de structuur waarin ze werken. Is er bijvoorbeeld een strikte hiërarchie, dan is de kans groot dat medewerkers een afwachtende houding aannemen en zelf geen beslissingen of initiatieven nemen. In een functionele structuur, waarbij je groepeert op basis van specialisatie (bijv. marketing, financiën, HR), zullen medewerkers dan weer geneigd zijn om zich op hun specifieke vakgebied en expertise te richten, wat samenwerking met andere afdelingen bemoeilijkt.
Wat kan je met organisatiedesign bereiken?
Om de kwaliteit van de arbeid te verhogen, loont het dus de moeite om de structuur van je organisatie in vraag te stellen. Door te sleutelen aan je organisatieontwerp, kan je er immers voor zorgen dat medewerkers makkelijker samenwerken, beslissingen nemen en doelen bereiken. Bovendien zal je er met een goeie structuur ook beter in slagen om antwoorden te vinden op 'grote' uitdagingen, zoals arbeidstekorten, digitale disruptie en de burn-outepidemie.
Geert Van Hootegem, prof. dr. Arbeids- en Organisatiesociologie (KU Leuven): “Organisatiedesign is wetenschap en ambacht in actie. Het is begrijpen waarom verandering nú nodig is en vooral hoe je die kan realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat organisatiedesign één van de noodzakelijke antwoorden is op de systeemcrisis waarmee we vandaag geconfronteerd worden. Het is laten zien dat én hoe performante organisaties en werkbaarheid tegelijk gerealiseerd kunnen worden. Het is bouwen aan betekenisvolle relaties tussen collega’s. Wat een prachtig vak!”
Organisaties ontwerpen én veranderen: hoe doe je dat?
In de 9-delige opleiding Organisatiedesign behandelen we de concepten en technieken die nodig zijn om een effectieve organisatiestructuur te ontwikkelen. Je leert hoe je een organisatie uittekent die veerkrachtig en innovatief is én de capaciteit heeft om op veranderingen te reageren en een duurzame groei te realiseren. Je maakt kennis met de fundamentele principes van organisatiedesign en de toepassing ervan in de praktijk.
Lees ook:
- Prof. dr. Geert Van Hootegem: “De structuur van een organisatie bepaalt hoe medewerkers zich gedragen”
- Always change a winning team en andere lessen uit de opleiding organisatiedesign
- Organisatiedesign in onzekere tijden: de job moet zich aanpassen aan de werknemer, niet andersom
- Functioneel vs. ordergebaseerd: een leerrijk experiment
Where?
Lecturers
Chris Sels, Geert Van Hootegem
lees meer… minder…Standard price
5400 euro
›Doelstellingen
›Doelgroep
- Managers, teamleiders en HR-professionals die verantwoordelijk zijn voor het structureren en optimaliseren van teams en afdelingen binnen hun organisatie.
- Consultants die hun kennis en vaardigheden wensen te verdiepen om effectief organisatiedesign toe te passen.
- Senior professionals die werken aan strategische projecten gericht op verandering, innovatie en transformatie binnen hun organisatie, zoals digitale transformatie of het verbeteren van de werkcultuur.
- Organisatieontwikkelaars en andere experts die betrokken zijn bij de analyse en herstructurering van bedrijfsprocessen, het diagnosticeren van organisatieproblemen en het ontwerpen van nieuwe organisatiemodellen.
Om de praktische implementatie in de eigen omgeving te bevorderen, is het aangewezen om met meerdere collega's uit de organisatie deel te nemen.
›Programma
Tijdens deze 9-delige opleiding ontwikkel je een diepgaand inzicht in de complexe omgeving van organisaties. Je gaat aan de slag met concrete organisatiedesignvraagstukken en verwerft essentiële vaardigheden om effectieve veranderingen te realiseren en futureproof organisaties, functies en teams te ontwerpen.
SESSIE 1. KENNISMAKEN MET DE MODERNE SOCIOTECHNIEK.
Vrijdag 24 januari 2025 | 9 - 17 uur
- Algemene kennismaking
- Voorstelling projectwerk
- Omgevingsscan: waar loopt het mis in de traditionele manier van organiseren?
- Hoe kan het anders?
- Introductie in diagnosemodellen
SESSIE 2. WANNEER SPREKEN WE VAN KWALITEITSVOL WERK?
Donderdag 20 februari 2025 | 9 - 19 uur
- Hoe meet je de kwaliteit van arbeid? Kenmerken van een gezond en productief jobdesign
- De relatie tussen organisatieontwerp en burn-out
- Leren denken in afhankelijkheden en verstoringen
- De organisatie als een netwerk van interacties
- Theoretische modellen en praktische methoden toegelicht: van Karasek tot Schaufeli, van Weba tot Utrecht Work Engagement Scale
PRAKTIJKCASE TBA
SESSIE 3. TOCH GEEN ZELFSTUREND TEAMWERK? ONTWERPPRINCIPES VOOR EFFECTIEVE TEAMS
Vrijdag 21 februari 2025 | 9 - 17 uur
- Waarom teamwork? Wanneer werkt teamwerk?
- Gezonde jobs in werkbare teams: hoe doe je dat?
- Het teamontwikkelmodel
- Werken met 'sterrollen'
- Misvattingen over zelfsturende teams
- Effectief leiderschap: denken als coach, manager en leider
SESSIE 4. FUNCTIONEEL VERSUS ORDERGEBASEERD ORGANISEREN
Donderdag 20 maart 2025 | 9 - 19 uur
- Organisatiedesign: vroeger en vandaag
- De verschillende soorten organisaties en hun voor- en nadelen
- Organisatiescan: opsporen van symptomen en ziektes aanpakken
- Wat zijn alternatieven om het primair (kern-)proces uit te tekenen?
PRAKTIJKCASE CULTUURCONNECT
Strategie en organisatievorm lagen voortdurend in de clinch. Een herontwerp bracht soelaas.
SESSIE 5. AAN DE SLAG MET DE PRINCIPES VAN DE MODERNE SOCIOTECHNIEK
Vrijdag 21 maart 2025 | 9 - 17 uur
- De ontwerpvolgorde van de moderne sociotechniek (Stappenplan Innovatieve Arbeidsorganisatie)
- Hoe evalueer je een (her)ontwerp?
- Ashby´s law of requisite variety
SESSIE 6. BESTUREN, OVERLEGGEN EN LEIDING GEVEN IN (NETWERK)ORGANISATIES
Donderdag 24 april 2025 | 9 - 19 uur
- Hoe geef je horizontale coördinatie vorm?
- Sleutelen aan de besturings- en overlegstructuur
- Hoe met minder leidinggevenden een sterkere besturing uitbouwen?
PRAKTIJKCASE STAS
Organisatiedesign in actie. Hoe Vlaamse verankering via anders organiseren kan slagen.
SESSIE 7. SIMULATIELAB DESIGN TO CHANGE
Vrijdag 25 april 2025 | 9 - 17 uur
- Oefenen vanuit real life probleemstellingen
- Oplossingen confronteren, wikken en wegen in peer review met supervisie
SESSIE 8. TUSSENTIJDS FEEDBACKMOMENT
Vrijdag 23 mei 2025 | 2 uur per groep (planning in overleg met docenten)
- Stand van zaken groepswerk bespreken met docenten
SESSIE 9. PRESENTATIEDAG
Vrijdag 20 juni 2025 | 9 - 17 uur
- Voorstelling projectwerk voor een jury van docenten en externen
›Praktisch
Data en locaties
- 24 januari 2025 | 9-17u | KU Leuven Kulak (Kortrijk)
- 20 februari 2025 | 9 - 19 uur | Locatie praktijkcase (TBA)
- 21 februari 2025 | 9 - 17 uur | KU Leuven - Brugge
- 20 maart 2025 | 9 - 19 uur | Cultuurconnect, De Krook (Gent) + avondsessie met lichte maaltijd (tot 19u)
- 21 maart 2025 | 9 - 17 uur | KU Leuven Gent
- 24 april 2025 | 9 - 19 uur | Stas (Waregem) + avondsessie met lichte maaltijd (tot 19u)
- 25 april 2025 | 9 - 17 uur | KU Leuven Kulak (Kortrijk)
- 23 mei 2025 | Feedbackmoment (2u per groep, tussen 9 en 17u) | KU Leuven Kulak (Kortrijk)
- 20 juni 2025 | 9 - 17 uur | KU Leuven Kulak (Kortrijk)
Getuigschrift KU Leuven
Deze opleiding is erkend door de Faculteit Sociale Wetenschappen (KU Leuven). Bij positieve beoordeling ontvang je een getuigschrift Permanente Vorming van KU Leuven.
Inschrijven
Schrijf online in vóór 17 januari 2025. Omwille van het interactieve karakter van deze opleiding beperken we het aantal deelnemers tot 16.
Deelnameprijs is 5.400 euro. In deze prijs is cursusmateriaal en catering inbegrepen. Een tweede deelnemer uit eenzelfde bedrijf krijgt 20% korting op de deelnameprijs.
Bespaar op je deelnamekosten via de kmo-portefeuille. Ons erkenningsnummer is DV.O102270. Wanneer je je aanvraagt indient, kies je het thema 'Personeelsmanagement' en het subthema 'Arbeidsorganisatie en bedrijfsprocessen'.
›Partners
Faculteit Sociale Wetenschappen KU Leuven
›Getuigenis(sen)
"De opleiding biedt een prima mix tussen theoretische concepten, praktische oefeningen en getuigenissen van organisaties die met deze ideeën aan de slag gingen. Je leert een manier van denken aan die in zowat elke organisatie voor verbetering kan zorgen, los van grootte of sector. Ook de contacten met de andere deelnemers zijn erg leerrijk."
- Stef Cuisinier, zelfstandig organisatiecoach