Moeten leerlingen nu ook al niet meer zelf teksten kunnen schrijven? Het is een logische eerste reactie op de ‘slimme’ chatbot ChatGPT die op elke vraag een antwoord lijkt te kunnen verwoorden. In geen tijd veroverde ChatGPT de afgelopen maanden de wereld en zorgde voor onrust in onder meer het onderwijs.
In deze Data-Date hebben we het over deze technologie: wat die wel en niet kan, en wat dat voor het onderwijs betekent. Hoe kunnen we een toekomst met ChatGPT op een educatieve manier vormgeven? Welke strategieën kunnen leerkrachten hanteren? Want of we dat nu leuk vinden of niet: ChatGPT (en alle verwante AI-tools die teksten, beelden of muziek kunnen genereren) zijn here to stay. We kunnen dus maar beter goed nadenken over de voorwaarden die we willen hanteren om de technologie op een verrijkende manier te kunnen inzetten.
Een Data-Date is debatreeks waarbij verschillende sprekers het woord nemen rond een actueel thema dat te maken heeft met AI en data. In elke Data-Date gaan we ook in debat en kan het publiek meer vragen stellen en bijdragen aan de discussie. In deze Data-Date komen AI-experten, leerkrachten, scholieren en onderzoekers aan het woord.
Sprekers:
Rob Heyman (Kenniscentrum Data & Maatschappij)
Robbe Wulgaert (Sint-Lievenscollege, Gent)
Deevid De Meyer (brainjar)