Art View, een frisse kijk op hedendaagse kunst

05/10/2022

Loop je ook soms verloren in het (hedendaagse) kunstveld? De opleiding Art View helpt je op weg. Niet door één boodschap te prediken, maar door verschillende perspectieven aan te reiken. “We willen een open dialoog creëren waarin docent en deelnemer samen nadenken over en kijken naar kunst.”

De lessenreeks Art View bestaat uit vier modules, verspreid over twee jaar. In de eerste module, die dit najaar start, laten experten zien hoe kunstgeschiedenis in het hedendaagse landschap verder leeft. Met Benedicte Goesaert, curator, art liaison én docent in de reeks, spraken we over blinde vlekken in de kunstgeschiedenis, verloren lopen in het kunstveld en hoe een museumbezoek veel moed kan vergen.

Naast curator ben je ook art liaison. Wat houdt dat precies in?

“Als art liaison breng ik mensen dichter bij kunst. Het kunstveld is de laatste decennia enorm groot geworden en ik merk dat mensen verloren lopen. Ik ga in dialoog over hun relatie met kunst: hoe kijken ze naar kunst, hoe verbinden ze met kunst en hoe beleven ze kunst? Vaak zijn mensen wat bang omdat ze geen kunstopleiding volgden, terwijl een flinke dosis nieuwsgierigheid je al heel ver brengt. Mijn taak bestaat erin mensen zelfvertrouwen te geven om de kunstwereld te verkennen. Dat zou je ook ‘art advisor’ kunnen noemen, maar persoonlijk vind ik die term te business-minded. Bij mij staat de verbinding met de persoon en de kunst centraal. Een eventuele aankoop is daarbij een gevolg, maar geen doel op zich.”

Wat is jouw opleidingsachtergrond en professionele parcours?

“Ik studeerde Kunstwetenschappen aan Universiteit Gent en volgde een postgraduaat Tentoonstelling en Beheer van Actuele Kunst aan het KASK. Na enkele stages begon ik bij galerij Zeno X, waarvan enkele jaren als director. Tijdens die acht jaar reisde ik de wereld rond: Amerika, China, Latijns-Amerika,… Die reizen hebben mijn blik verruimd, waardoor ik zelf anders naar de kunstwereld en vooral kunstgeschiedenis ging kijken.”

Dat is ook waarover je het zal hebben tijdens jouw sessie?

“Zeker. Kunstgeschiedenis is lang een statisch begrip geweest en kwam voornamelijk overeen met de westerse canon. De geschiedenis van de kunst was er vooral één met heel wat blinde vlekken. Gelukkig is daar verandering in gekomen en zijn we ons bewust geworden van Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse, Chinese, Afro-Amerikaanse … kunsttradities. We zien dat ook in het aankoopbeleid van musea, dé referentieplekken van de kunstgeschiedenis. Zo werken ze mee aan een langzame herschrijving van de kunstgeschiedenis. In mijn sessie zullen we die herschrijving vanuit het Afro-Amerikaanse perspectief bekijken. Tijdens mijn reizen ontmoette ik de Afro-Amerikaanse abstract kunstenaar Jack Whitten. Hij werd geboren in Alabama in 1939 en verhuisde naar New York eind de jaren vijftig waar  – toen nog – een dominant blanke kunstwereld regeerde. Whitten heeft de hele transitie van die wereld vanop de eerste rij meegemaakt en legde een hele weg af voor hij de gepaste erkenning kreeg. Die ontmoeting heeft een enorme impact gehad op mijn blik op het kunstveld. En het inspireerde ook het onderwerp van mijn sessie.”

Wat is de meerwaarde van deze opleiding?

“Interactie en dialoog. Het is niet de bedoeling dat deelnemers gaan zitten om twee uur lang naar de docent te luisteren. We willen een open dialoog creëren waarin docent en deelnemer samen nadenken over en kijken naar kunst. Het is evenmin de bedoeling om doorheen de zes sessies slechts één boodschap mee te geven. Dé waarheid over kunst bestaat gewoonweg niet. Dat is ook het mooie aan de kunstwereld: je hoeft het niet altijd unaniem eens te zijn. We willen de deelnemers wel een denkkader en verschillende perspectieven aanreiken om op een diepere manier te kijken naar en verbinden met kunst.”

Wat hoop je te bereiken met jouw sessie?

“Ik hoop vooral de taal van de deelnemers uit te breiden zodat ze dieper en genuanceerder over kunst kunnen communiceren. Verder gaan dan ‘dit vind ik mooi’ of ‘dit vind ik niet mooi’. We moeten die waardeoordelen durven loskoppelen van kunst en dieper gaan: wat wil mooi zeggen, wat doet dit kunstwerk met mij? En dat vergt soms moed, want naar kunst kijken kan ook dit betekenen: grondig naar jezelf kijken.”

 

Lees meer over de opleiding Art View en schrijf in.

Vragen? Contacteer programmacoördinator Benedicte Seynhaeve.

 

Benedicte Goesaert, curator en art liaison. ©Robert Smits

Benedicte Goesaert, curator en art liaison. ©Robert Smits

Gerelateerde opleidingen