Postgraduaat Ondernemerschap en innovatie - voorjaar 2025 (data en locatie onder voorbehoud) Your business plan approved

Postgraduaat Ondernemerschap en innovatie - voorjaar 2025 (data en locatie onder voorbehoud)

Your business plan approved

Intro

Heb je een businessidee en vraag je je af wat je moet doen om het verder te ontwikkelen?

Dan zit je helemaal op je plek in het Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie. De opleiding is academisch onderbouwd, stimuleert interactie en daagt je uit om voorgeprogrammeerde hypothesen in vraag te stellen. Aan het einde van de rit heb je een businessplan uitgewerkt dat klaar is om naar de markt te brengen.

Interesse
> Neem contact op met programmacoördinator Karolien én boek een kennismakingsgesprek 
> Of kom naar ons alumni-moment op 27 juni 2024 én ontmoet docenten en alumni van dit Postgraduaat. 

Ter plaatse

Wanneer?

Van 13/01/2025 t.e.m. 30/06/2025

Waar?

KU Leuven Kulak
Flanders Business School

Docenten

Marina Avau, Johan Bruneel, Jonas Debrulle, Kristof Decock, Ann Moreels, Kris Vander Velpen, Bart Van Looy

Basisprijs

5950 euro

Klap alles open Klap alles dicht

Doelstellingen

In het Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie reiken we strategische kaders en conceptuele instrumenten aan en leren we je om opportuniteiten te zien, zowel voor je eigen groei als die van je organisatie.

Onder begeleiding van ervaren docenten verdiep je je in alle aspecten van ondernemerschap, zoals leiderschap en toekomstgericht denken, omgaan met risico's, creativiteit en teamwork. Je ontdekt hoe je via netwerken en ecosystemen ideeën sterker kunt maken en vaart kunt geven.

Gaandeweg groeit je vertrouwen om uitdagingen aan te gaan en een sterk businessplan uit te werken.

Doelgroep

  • Je hebt een idee en zoekt handvaten om dit naar een sterk businessconcept te vertalen.
  • Je bent op zoek naar persoonlijke groei.
  • Je wil de innovatiecapaciteit van je organisatie versterken.
  • Je bent actiegericht en wil iets nieuws in gang zetten in je eigen leven of in je organisatie.
  • Je wil groeien dankzij een combinatie van toonaangevende wetenschappelijke en praktijkrelevante kennis.
  • Je wil graag nieuwe perspectieven op ondernemerschap en innovatie ontwikkelen.
     

Toelatingsvoorwaarden
Idealiter beschik je over een masterdiploma én enkele jaren relevante ervaring. Heb je een bachelordiploma of ben je een master zonder relevante ervaring? Ook dan kom je in aanmerking voor deelname. Het programmacomité beslist op basis van jouw schriftelijke motivatie over je toelating.

Omwille van het interactieve karakter van deze opleiding is het aantal inschrijvingen beperkt tot max. 16 deelnemers. 

Programma

De opleiding is opgebouwd uit 3 modules:

  1. De fundamenten van ondernemerschap
  2. Van opportuniteit tot effectieve implementatie
  3. Jouw eigen ondernemerstraject 

Module 1: De fundamenten van ondernemerschap

De opleiding start met  3 oriëntatiedagen waarin we stilstaan bij de fundamenten op vlak van financiën, strategie en marketing.

  • STRATEGIE  
    • Wat is strategisch management en waarom is het zo belangrijk?
    • Het strategisch managementproces (4 stappen)
    • Verschillende raamwerken in het domein van strategisch management
  • FINANCIEN 
    • Algemene introductie in financieel management (van een bedrijf, een business case, een project, een investering, …)
    • Basisraamwerken en terminologieën om het besluitvormingsproces te verfijnen
    • Financiële analyse als instrument om beslissingen te onderschrijven
  • MARKETING 
    • Algemene introductie in marketingdenken en doen
    • Basisraamwerk, met focus op de lancering van nieuwe producten en diensten
    • Digitale marketingstrategie

Module 2: Van opportuniteit tot effectieve implementatie

In 5 bootcamps van telkens 2 dagen reiken we je de theoretische denkkaders van ondernemerschap en innovatie aan. Deze illustreren we uitgebreid met casestudies.

  • KICK-OFF ONDERNEMERSCHAP 
    • Wat betekent het om ondernemer te zijn?
    • Welk type ondernemers bestaan er? 
    •  Hoe zie je jezelf als ondernemer?
  • BOOTCAMP 1: VAN IDEE NAAR OPPORTUNITEIT 
    • Hoe vind je nieuwe en waardevolle ideeën?
    • Welke ideeën begeesteren jou en waarmee wil je aan de slag?
    • Vanuit een ander perspectief naar de veranderende maatschappij leren kijken: waar liggen nieuwe opportuniteiten?
  • BOOTCAMP 2: VAN OPPORTUNITEIT NAAR ONTWERP
    • Hoe aantrekkelijk is de industrie waarin je je begeeft?
    • Hoe ziet je ecosysteem eruit en hoe situeer je jezelf daarbinnen?
    • Hoe en met wie kan je connectie maken binnen het ecosysteem om effectief bij te dragen tot duurzame en inclusieve waardecreatie? 
    • Welke rol kan bedrijfsplanning spelen in het ondernemingsproces?
    • Hoe en waarom je idee vertalen in een aantrekkelijk verhaal?
  • BOOTCAMP 3: VAN ONTWERP NAAR WAARDE
    • Choose your battlefield: wie zijn je klanten en klantsegmenten?
    • Hoe creëer en lever je een unieke toegevoegde waarde (inclusief ‘shared value’) en voor wie?
    • Welke activiteiten en middelen zijn kritisch om die meerwaarde te realiseren?
    • Wat zijn de voor- en nadelen van mogelijke verdienmodellen? Hoe hier keuzes maken?
    • Hoe zorg je ervoor dat jouw idee meerdere stakeholders aanspreekt via inclusief ondernemerschap?
    • Hoe creëer je ‘shared’ langetermijnwaarde voor deze stakeholders?
  • BOOTCAMP 4: VAN WAARDE NAAR CENTEN 
    • Welke inkomsten kan je genereren en wanneer?
    • Waar en op welke manier zijn partners relevant?
    • Welke waarde realiseer je? Welke investeringen zijn nodig?
    • Hoe bescherm je je unieke waardepropositie en resources (IP Strategies)?
    • Welke key performance indicatoren plaats je op de radar?
  • BOOTCAMP 5: NAAR DUURZAAMHEID
    • Hoe ‘future proof’ is je plan?
    • Modelleren van diffusie en groei: do’s en don’ts
    • Hoe sensitief is je plan voor toekomstige en onverwachte ontwikkelingen?
    • Hoe ziet je cashflow eruit de eerste vijf jaar?
    • Onderneming 3.0: wat na de lancering? Schalen, internationaliseren en impact realiseren
    • Hoe ziet de ‘minimal viable’ organisatie eruit?
    • Hoe giet je jouw concept in een aantrekkelijke pitch? 

Module 3: Jouw eigen ondernemerschapsproject 

In deze module draait het om je eigen ondernemerschapsproject dat je gaandeweg en onder begeleiding van de docenten tot een volwaardig businessconcept uitwerkt.

Het project kan je vanuit eigen inspiratie of vanuit je bedrijf of organisatie aandragen. Zowel projecten uit de profit- als de non-profitsector zijn welkom. De verscheidenheid aan projecten leidt tot een waardevolle interactie tijdens de opleiding. In deze module staan volgende elementen centraal:

  • Begeleiding en coaching tijdens de bootcamps 
  • Individuele, online coachingsessies 
  • Individueel grondig doornemen van een gepersonaliseerde literatuurlijst om het businessconcept relevant te kunnen versterken 
  • Additionele coaching op aanvraag
  • Workshop ‘effectief presenteren’ 
  • Finale pitch voor een professionele jury 
     

Onze docenten 

 

Organisatie

De supervisie gebeurt door het programmacomité dat borg staat voor de kwaliteit, wetenschappelijkheid en praktijkgerichtheid van de opleiding.

Het programmacomité is samengesteld uit academici van de betrokken partners en externe experten: Prof. dr. Bart Van Looy, Kristof Decock, Prof. dr. Johan Bruneel, Prof. dr. Jonas Debrulle, Prof. dr. Wim Malfait, Karolien Gerber én Frank Vanhalst. 

Praktisch

Data en tijdstip

  • Januari - juni 2025 (data en locatie worden later nog vrijgegeven) 

Inschrijvingsprijs

  • De deelnameprijs is 5950 euro. 
  • Een extra deelnemer uit dezelfde organisatie geniet een korting van 50% op de deelnameprijs als beide deelnemers aan hetzelfde projectidee werken.
  • Inbegrepen: deelname aan de lessen, cursusmateriaal (schriftelijk en digitaal), catering en verzekering. Je ontvangt tevens een studentenkaart van de KU Leuven
  • Bespaar op je deelnamekosten via de KMO-portefeuille. Meer informatie op kmo-portefeuille.be.

Interesse

  • Neem contact op met programmacoördinator Karolien én boek een kennismakingsgesprek 
  • Of kom naar ons alumni-moment op 27 juni 2024 én ontmoet docenten en alumni van dit Postgraduaat. 

Accreditatie

  • Als je de opleiding succesvol beëindigt, ontvang je een decretaal erkend getuigschrift Postgraduaat Ondernemerschap en Innovatie uitgereikt door KU Leuven en Flanders Business School. Aan de opleiding zijn 21 ECTS-punten verbonden.
  • De opleiding is erkend voor Vlaams Opleidingsverlof met dossiernummer ODB-1001406

Getuigenis(sen)

Raf Somers, director Inverde: "De compactheid en de hands-on strategie zijn absolute troeven van deze opleiding. Zo zijn er weinig andere programma’s. Ook het nauwe contact met de docenten is een groot voordeel. Ik ben ervan overtuigd dat ze mij verder helpen als ik nu met vragen op hen afstap."
Lees verder.

Thibaut Vandamme, Management Trainee Katoen Natie: "Over ondernemerschap wordt veel gesproken, maar dit postgraduaat zet zijn deelnemers aan om ook effectief iets te doen. Ik merkte die drive bij de groep. Erover praten was niet genoeg, iedereen wou echt iets realiseren. En liever vandaag dan morgen.”
Lees verder.

Annelien Jonckheere, psychotherapeute én actief als sociaal ondernemer: "In het verleden belandden veel van mijn ideeën in de koelkast, simpelweg omdat ik niet wist hoe ik er een business rond moest maken. Tijdens het Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie leerde ik de basisconcepten rond strategie, marketing en financiën kennen en kon ik rechtstreeks met proffen in gesprek gaan. 
Precies wat ik nodig had!"
Lees verder.  

David Thoelen, Program Manager Growing Media, Group De Ceuster: “Het Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie gaf me de tools om mijn ideeën naar een realistisch en onderbouwd businessplan om te zetten. Dankzij de stap-voor-stap-aanpak en het holistisch kader kon ik mijn plan verfijnen en uiteindelijk ook naar de praktijk brengen. Het interactieve karakter, de begeesterende stijl van de docenten en de linken met de maatschappelijke trends en dagelijkse realiteit maken dat het postgraduaat zowel professioneel als persoonlijk blijft plakken.”

Kristof Hots, Sales & Marketing Director in maatwerkbedrijf WAAK: "Als je van een idee overtuigd bent, zie je vaak alleen de positieve kanten. Het is goed om een stappenplan te hebben dat je over het volledige plaatje doet nadenken en kritische vragen laat stellen. Voor mij ligt daar de meerwaarde van dit postgraduaat. Je krijgt een leidraad aangeboden waardoor je tot betere inzichten komt, voorbij het buikgevoel.”
Lees verder.

Meer opleidingen op KU Leuven Continue

Wie levenslang wil leren, is bij KU Leuven aan het juiste adres. Het aanbod van KU Leuven Continue stilt je honger naar kennis en kunde: van postgraduaatsopleidingen tot korte trainingen, lezingen, afstandsonderwijs en trajecten die werken en studeren combineren.

Ontdek KU Leuven Continue. Ook alle opleidingen van PUC - KU Leuven Continue vind je daar terug.

Verwante opleidingen

Ondernemerschap, strategie en innovatie

×

keyboard_arrow_up