Docenten lichten essentiële academische concepten toe aan de hand van praktijkcases en toepassingen. De ideale voorbereiding om van jouw idee een geslaagd businessconcept te maken.
Versterk je zakelijk inzicht in strategie, finance en marketing
Business essentials voor ondernemers
Intro
Deze opleiding is opgebouwd rond 3 studiedagen die telkens inzoomen op een "essential" op vlak van ondernemen: strategie, financiën en marketing.
Je kiest zelf of je één of meerdere sessies uit het traject volgt.
- Versterk je zakelijk inzicht in strategie | vrijdag 1 maart 2024 van 9 tot 18 uur
- Versterk je zakelijk inzicht in financiën | vrijdag 8 maart 2024 van 9 tot 18 uur
- Versterk je zakelijk inzicht in marketing | vrijdag 15 maart 2024 van 9 tot 18 uur
Docenten
Johan De Lille, Ann Gaeremynck, Roland Gerets, Kris Vander Velpen, Johan Vanhaverbeke, Bart Van Looy
lees meer… minder…Basisprijs
1350 euro
›Doelstellingen
›Doelgroep
Voor wie?
- Je wil nieuwe inzichten in strategie, financiën en marketing.
- Je wil je bedrijfskundige achtergrond versterken.
- Je zoekt kennis en vaardigheden om je businessconcept te verfijnen.
- Je wil professioneel groeien en jezelf klaarstomen om volgende stappen te zetten.
Deze opleiding richt zich in het bijzonder tot professionals die de ambitie hebben te ondernemen en een product/dienst te ontwikkelen. Zowel intra- als entrepreneurs zijn welkom.
›Programma
Versterk je zakelijk inzicht in strategie | vrijdag 1 maart 2024
=> Je krijgt een algemene introductie in strategisch management, zodat je een businessconcept of project weet af te stemmen op de bredere strategie van je organisatie.
- Wat is strategisch management en waarom is het zo belangrijk?
- Het strategisch managementproces (4 stappen)
- Verschillende raamwerken in het domein van strategisch management
- Beoordeling van de corporate strategy
- Opstellen van een competitieve business strategy
Docenten
- Kris Vander Velpen, docent ondernemerschap en innovatie Flanders Business School
- Bart Van Looy, gewoon hoogleraar KU Leuven en academic dean Flanders Business School
Versterk je zakelijk inzicht in financiën | vrijdag 8 maart 2024 van 9 tot 18 uur
=> Je krijgt een algemene introductie in de basisbeginselen van financieel management, die je onmiddellijk op je eigen case kunt toepassen.
- Algemene inleiding in financieel management (van een bedrijf, een business case, een project, een investering, …)
- Basisraamwerken en terminologieën om het besluitvormingsproces te verfijnen:
- Essentiële bouwstenen van accounting
- Analyse van de jaarrekening
- Investeringsanalyse
Docenten
- Prof. dr. Ann Gaeremynck, gewoon hoogleraar Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen KU Leuven
- Johan De Lille, D&V Consulting
Versterk je zakelijk inzicht in marketing | vrijdag 15 maart 2024 van 9 tot 18 uur
=> Geen business zonder marketing. We geven je inzicht in de basisbeginselen van marketing.
- Marketing: essentieel managementinstrument voor (startende) bedrijven en organisatie.
- Basisraamwerken en -concepten waaronder segmentatie, omgeving en concurrentie, consumentengedrag en de 4 P’s
- Hoe wordt een marketingstrategie en -tactiek ontwikkeld om commercieel performant te zijn?
- Routeplan voor een ‘future proof’ marketing management: de marketing waardeketen.
- Een marketingplan opmaken aansluitend op de bedrijfsstrategie: stappenplan
- De impact van de ‘product life cycle’ op de ‘go-to-market’-aanpak.
- Business-to-Business marketing: toegepaste marketing in een industriële context.
- B2B marketing: wanneer spreekt men van B2B aankoopgedrag en wie zijn de stakeholders in het beslissingsproces
- Wat zijn verschillende doelstellingen die impact hebben op B2B marketing strategie.
- Hoe bouw je klantenwaarde op? Welke hefbomen spelen er? Welke info heb je nodig voor een krachtige marketing aanpak?
- Wat zijn cruciale verschillen tussen B2C en B2B marketing?
- Wat is een buyers journey? Hoe verloopt deze binnen een B2B kader?
- Hoe speelt dit vandaag in een multi-touchpoint omgeving en welke verwachtingen hebben aankopers?
- Naar welke informatie zijn aankopers op zoek en via welke kanalen? Hoe spelen de digitalisering en een jonger aankooppubliek een rol?
- Verschil tussen een marketing tunnel en sales tunnel? Hoe te gebruiken en optimaliseren?
- Hoe gebruik je sales & marketing automaten tools in deze? Welke opties heb je?
- Wat zijn de verschillende leadgeneration techieken en welke tools kan je gebruiken?
- Praktische voorbeelden van nationale en internationale bedrijven.
Docenten
- Johan Vanhaverbeke, scientific advisor Belgian Association of Marketing en docent marketing Ehsal Management School
- Roland Gerets, business unit director – enterprise solutions Switch, Apple Premium Reseller
›Organisatie
Deze reeks wordt georganiseerd door Postuniversitair Centrum KU Leuven in samenwerking met Flanders Business School en de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van KU Leuven.
›Praktisch
Data en plaats
- Versterk je zakelijk inzicht in strategie | vrijdag 1 maart 2024 van 9 tot 18 uur
- Versterk je zakelijk inzicht in financiën | vrijdag 8 maart 2024 van 9 tot 18 uur
- Versterk je zakelijk inzicht in marketing | vrijdag 15 maart 2024 van 9 tot 18 uur
KU Leuven Kulak (Etienne Sabbelaan 53, 8500 Kortrijk) of volg online.
Inschrijven
- Schrijf online in vóór 23/02/2024.
- De deelnameprijs is 550 euro per sessie. Schrijf je in voor de volledige reeks, dan betaal je 1.350 euro.
- Betalingsgegevens: rekeningnummer IBAN BE31 2850 2133 2955 van het Postuniversitair Centrum, met vermelding 400/0025/11834 + naam deelnemer(s)'.
- Bespaar op je deelnamekosten via de kmo-portefeuille. Klik hier voor meer informatie. Ons erkenningsnummer is DV.O102270. Bij het indienen van je aanvraag kies je het thema bedrijfsstrategie en het advies ondernemersplan
›Partners
Flanders Business School
Nieuws
Meer nieuws over

Meer opleidingen op KU Leuven Continue
Wie levenslang wil leren, is bij KU Leuven aan het juiste adres. Het aanbod van KU Leuven Continue stilt je honger naar kennis en kunde: van postgraduaatsopleidingen tot korte trainingen, lezingen, afstandsonderwijs en trajecten die werken en studeren combineren.
Ontdek KU Leuven Continue. Ook alle opleidingen van PUC - KU Leuven Continue vind je daar terug.