In deze lessenreeks
- verruim je je blik op hedendaagse kunst,
- leer je nieuwe kunstenaars kennen uit verschillende hoeken van de wereld,
- denk je anders na over diverse artistieke praktijken.
Art View leert je anders naar hedendaagse kunst kijken. In deze lessenreeks plaatsen we kunst in een mondiaal perspectief. In zes sessies reis je naar bijzondere plekken in de wereld, leer je er de belangrijkste artistieke actoren van het moment kennen en zoom je in op concepten als World Art Studies en de feministische beweging in de hedendaagse kunst.
Ricardo Brey, Ine Engels, Benedicte Goesaert, Sarah Kesenne, Emily Overlaet, Kitty Zijlmans
lees meer… minder…500 euro
In deze lessenreeks
Voor iedereen met een passie voor (hedendaagse) kunst.
Waarom zitten we nog steeds vast aan een Eurocentrische kunstgeschiedenisbeoefening? Is de wereld, en de kunst, niet veel interessanter dan dat? We moeten weg van die eendimensionale geschiedschrijving, naar een weefsel van interculturele betrekkingen en gedeelde geschiedenissen. In het eerste deel van de lezing laat em. prof. Kitty Zijlmans zien hoe ze van kunstgeschiedenis tot een World Art Studies kwam, waarom en hoe; in het tweede deel hoe kunst vanuit een mondiaal perspectief kan worden benaderd. Hedendaagse kunstwerken zijn haar vensters op de wereld.
Kitty Zijlmans is kunstwetenschapper en emeritus hoogleraar hedendaagse kunstgeschiedenis en theorie/World Art Studies aan de Universiteit Leiden. In 2010 werd zij benoemd tot lid van de KNAW, de Koninklijke Nederlandse Academie van Kunst en Wetenschappen. Haar interesse ligt op het gebied van de hedendaagse kunst, kunsttheorie en methodologie, met een grote belangstelling voor het huidige interculturele debat over inclusie en dekolonisatie van kunst en onderwijs.
Kaapstad & Johannesburg behoren vandaag tot artistieke centra voor hedendaagse kunstcreatie, -presentatie en -reflectie. Hoe is de wereld en kunstwereld veranderd voor Zuid-Afrika na 1989? Wat leeft er vandaag? Welke Zuid-Afrikaanse kunstenaars positioneren zich in het internationale kunstdiscours?
In deze presentatie krijg je inzicht in een selectie kunstenaars en artistieke actoren die een impact hebben op de hedendaagse dynamiek in Zuid-Afrika maar ook daarbuiten. Zo werken Zeitz Moca en Kunstmuseum Basel in 2024 samen voor de reizende tentoonstelling ‘When we see us: a century of black figuration in painting’. Wat vertelt dit over de hedendaagse kunstwereld?
Benedicte Goesaert is actief als curator en art liaison. Sinds 2020 is ze artistiek manager van de Philippe Van Snick Estate en VIP Ambassador voor Art Brussels/Antwerp. Ze cureerde onder meer de tentoonstelling Rooms of Resonance bij Cloud Seven in Brussel (2023), NO PRESSURE (CASSTL, 2022) en de 40e editie van Kunstenfestival Watou (2021). Van 2011 tot 2019 was ze director bij Zeno X Gallery in Antwerpen.
Intersectionaliteit, genderrepresentatie … hoe gaan twee hedendaagse kunstenaars om met deze termen en thema’s? Wat komt aan bod in de feministische beweging in de hedendaagse kunst? Tijdens deze bijeenkomst gaat kunsthistorica Sarah Késenne in interactie met het publiek over twee kunstwerken, de film (Revolución, cumple tu promesa) Amor Rojo (2024) van Dora García en het bordspel Art & my career (2020) van Olivia Hernaïz. Deze intense film van de internationaal gevierde Spaanse kunstenaar Dora García traceert een complex web van verbindingen tussen het 20e-eeuwse Europese marxistische feminisme en het 21e-eeuwse Latijns-Amerikaanse transfeminisme. De recente Mexicaanse feministische protesten komen hier aan bod, maar ook een melancholisch narratief over verloochende feministische idealen. Deze film zal op voorhand thuis bekeken kunnen worden. Na een gesprek over de film spelen we het gezelschapsspel Art & my career van kunstenaar Olivia Hernaïz dat op ironische wijze genderrepresentatie in het kunstenveld aankaart.
Sarah Késenne is kunsthistoricus en doceert aan de Universiteit Gent Kunstwetenschappen & LUCA School of Arts Beeldende Kunst. Haar onderzoeksinteresses liggen op het vlak van educatie, ‘unlearning’ en emancipatorische en intersectionele perspectieven op de hedendaagse kunst. De publicatie School of Equals (2021) die ze samen met Stijn Van Dorpe en andere auteurs samenstelde, weerspiegelt het belang dat ze hecht aan een collectieve praktijk van gelijkheid op de kunstacademie.
In recente jaren zijn Zuid-Korea en Japan de nieuwe dynamische hotspots geworden voor hedendaagse kunst. Met een groeiend aantal lokale en internationale galerijen, kunstbeurzen en kunstinitiatieven die zich vestigen in de regio, bloeit ook de curiositeit vanuit het Westen verder open voor deze opkomende markt.
Met deze lezing maken de deelnemers kennis met het unieke culturele landschap van Zuid-Korea en Japan, de rijke geschiedenis en recente evolutie & tendensen van de lokale kunstmarkt, de toonaangevende lokale hedendaagse kunstenaars en de nieuwe kunstinitiatieven van de twee regio’s.
Emily Overlaet is onafhankelijk kunstadviseur met Zuid-Koreaanse en Japanse roots. Als brugfiguur tussen het Belgische en Aziatische kunstenveld navigeert ze artistieke projecten in de regio en maakt ze de culturele vertaalslag voor Belgische verzamelaars, kunstenaars, culturele instellingen en bedrijven die met de kunstwereld in Zuid-Korea en/of Japan wensen te connecteren.
Kunstenaar Ricardo Brey werd geboren in Cuba, waar hij synoniem staat voor een nieuwe generatie avant-garde artiesten na de revolutie. Sinds 1990 woont en werkt hij in Gent. Tijdens een atelierbezoek gaan we met hem in gesprek.
In 1943 tekende de Uruguayaanse kunstenaar Joaquín Torres García een omgekeerde kaart van het Latijns-Amerikaanse continent. Met de woorden: “nuestro Norte es el Sur” (ons Noorden is het Zuiden), zette hij de traditionele concepten van Noord versus Zuid op hun kop. De omgekeerde kaart vormt zowel een verzetsactie tegen de Eurocentrische blik op Latijns-Amerika als een uitdrukking van hoop op een ideale toekomst – een utopie.
In deze lezing vertrekken we vanuit de kunstgeschiedenis om te kijken naar strategieën van verzet in hedendaagse Latijns-Amerikaanse kunst. Kunstvormen – en praktijken zoals ecologische kunst, collectivisme, feminisme en kunstactivisme komen aan bod en vestigen de aandacht op de volgende vragen: Hoe gaan Latijns-Amerikaanse kunstenaars vandaag om met lokale en globale uitdagingen? Hoe verhouden zij zich tot hun geschiedenis? En wat is hun visie op de toekomst?
Ine Engels is kunstwetenschapper en doctoraatsonderzoeker aan de Universiteit Gent. Haar onderzoek focust op de culturele uitwisseling tussen Argentinië en België in de jaren 1960 en ’70, met als doel nieuwe inzichten te vergaren in transnationalisme als fenomeen in de naoorlogse kunstwereld.
Deze lessenreeks wordt georganiseerd door PUC - KU Leuven Continue.
Datum en locatie
Dinsdag 15 oktober, dinsdag 5, 19 en 26 november en 10 en 17 december 2024.
De lessen vinden telkens plaats van 18.30 tot 21 uur in KU Leuven Kulak (Etienne Sabbelaan 53, 8500 Kortrijk).
Het adres voor het atelierbezoek op 10 december in Gent wordt tijdig gecommuniceerd.
Inschrijven en deelnameprijs
Schrijf in vóór 8 oktober 2024.
De deelnameprijs bedraagt 500 euro.
Betaal via overschrijving op rekeningnummer IBAN BE31 2850 2133 2955 van PUC - KU Leuven Continue, met vermelding van '400/0026/27426 + naam deelnemer(s)' en ontvang geen factuur. Wens je een factuur, duid dit dan bij je inschrijving aan.
Meer nieuws over
Wie levenslang wil leren, is bij KU Leuven aan het juiste adres. Het aanbod van KU Leuven Continue stilt je honger naar kennis en kunde: van postgraduaatsopleidingen tot korte trainingen, lezingen, afstandsonderwijs en trajecten die werken en studeren combineren.
Ontdek KU Leuven Continue. Ook alle opleidingen van PUC - KU Leuven Continue vind je daar terug.