De opleiding is opgebouwd uit 3 modules. Na het leggen van enkele bedrijfseconomische fundamenten in de eerste module, ontdek je de wereld van ondernemerschap en innovatie in de tweede module doorheen vijf tweedaagse bootcamps. Op die manier ben je klaar om in de derde module je eigen ondernemerschapsidee uit te werken tot een sterk business concept.
- Module 1: De fundamenten van ondernemerschap en innovatie
- Module 2: Ondernemerschap en innovatie: van opportuniteit tot effectieve implementatie
- Module 3: Eigen ondernemerschapsproject
Module 1: De fundamenten van ondernemerschap en innovatie
De opleiding gaat van start met drie oriëntatiedagen. We nemen je mee doorheen de fundamenten op vlak van strategie, financiën en marketing. We doen daarbij een beroep op state-of-the-art ontwikkelde academische kennis. Deze module geeft je de kans je bedrijfseconomische basiskennis aan te scherpen of op te frissen. We stomen je klaar om het maximum te halen uit de tweede en derde module.
3 oriëntatiedagen:
Sessie 1 - Foundations of Strategy
- Wat is strategisch management en waarom is het zo belangrijk?
- Het strategisch management proces (4 stappen)
- Verschillende raamwerken in het domein van strategisch management
Sessie 2 - Foundations of Finance
- Algemene introductie in financieel management (van een bedrijf, een business case, een project, een investering, ...)
- Basisraamwerken en terminologieën om het besluitvormingsproces te verfijnen
- Financiële analyse als één tool om beslissingen te onderschrijven
Sessie 3 - Foundations of Marketing
- Algemene introductie in marketing
- Basisraamwerken, met focus op lancering van nieuwe producten en diensten, en de diffusie en adoptie van high-tech innovaties
Module 2: Ondernemerschap en Innovatie: van opportuniteit tot effectieve implementatie
Tijdens vijf bootcamps van telkens twee dagen reiken we je de theoretische denkkaders van ondernemerschap en innovatie aan. Deze vullen we rijkelijk aan met casestudies.
Jouw persoonlijke ontwikkeling is het vertrekpunt in elk van de bootcamps. Wat betekent het voor jou om ondernemer te zijn en welke ondernemerseigenschappen typeren je? Welke ideeën begeesteren je en waar wil je mee aan de slag? Hoe wil jij duurzaam en inclusief waarde creëren?
Hands-on leren staat centraal tijdens deze module. We coachen je bij het uitwerken en toepassen van deze kennis op je eigen ondernemerschapstraject.
5 bootcamps van telkens 2 dagen:
Sessie 1 - Van idee naar opportuniteit
- Hoe ga je op zoek naar nieuwe en waardevolle ideeën?
- Leer kijken vanuit een 'ander' perspectief naar de veranderende maatschappij; ontdek en creëer nieuwe opportuniteiten.
- Welke ideeën begeesteren jou en waar wil je mee aan de slag?
- Wat betekent het ondernemer te zijn? Welke types ondernemers bestaan er en welk type ben jij (doe zelf de test)?
- Wat zijn typische ondernemerskarakteristieken?
Sessie 2 - Van opportuniteit naar ontwerp
- Hoe aantrekkelijk en innovatief is jouw concept: welke problemen los je op?
- Hoe aantrekkelijk is de industrie waarin je je begeeft?
- Hoe ziet je ecosysteem eruit en hoe situeer je jezelf daarbinnen?
- Hoe en met wie te connecteren binnen het ecosysteem om effectief bij te dragen tot duurzame en inclusieve waardencreatie? Wat exact betekent 'shared value' voor jouw idee?
- Hoe en waarom je idee vertalen in een aantrekkelijk verhaal?
Sessie 3 - Van ontwerp naar waarde
- 'Choose your battlefield': wie zijn je klanten en segmenten?
- Hoe creëer en lever je een unieke toegevoegde waarde (inclusief 'shared value') en voor wie?
- Welke activiteiten en middelen zijn kritisch om die meerwaarde te realiseren?
- Wat zijn de voor- en nadelen van mogelijke verdienmodellen? Hoe hier keuzes maken?
- Hoe zorg je ervoor dat jouw idee meerdere stakeholders aanspreekt via inclusief ondernemerschap?
- Hoe creëer je 'shared' lange termijn waarde voor deze stakeholders?
Sessie 4 - Van waarde naar centen
- Welke inkomsten kan je genereren, van wie en wanneer?
- Welke middelen en investeringen zijn essentieel om waarde te realiseren?
- Waar en op welke manier zijn partners relevant?
- Welke waarde realiseren we, welke investeringen zijn nodig?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn unieke waardepropositie en resources beschermd worden (IP Strategies)?
- Welke key performance indicatoren plaats je op de radar?
Sessie 5 - Naar duurzaamheid
- Hoe 'future proof' is je plan?
- Modelleren van diffusie en groei: do's en don'ts?
- Hoe sensitief is je plan voor toekomstige en onverwachte ontwikkelingen?
- Hoe ziet je cashflow eruit de eerste vijf jaar?
- Onderneming 3.0: wat na de lancering: scaling, internationaliseren en impact
- Hoe ziet de 'minimal viable' organisatie eruit?
- Wat is extra nodig qua ondernemerschap en leiderschap?
- Hoe giet je jouw concept in een aantrekkelijke pitch?
Module 3: Eigen ondernemerschapsproject
In deze module ontwerp je een ondernemerschapsproject dat je doorheen de opleiding uitwerkt tot een volwaardig business concept. Het project kan vorm krijgen vanuit eigen inspiratie, maar kan je ook meebrengen vanuit het bedrijf of de organisatie waar je werkt. Het kan daarbij gaan om zowel projecten uit de profit als de non-profit sector. De aanwezigheid van beide types creëert een waardevolle interactie in de opleiding.
In deze module staan volgende elementen centraal:
- Begeleiding en coaching tijdens diverse workshops
- Individueel grondig doornemen van een gepersonaliseerde literatuurlijst om het business concept bijkomend te kunnen versterken met academische inzichten
- Additionele coaching op aanvraag
- Workshop 'effectief presenteren'
We eindigen met een finale pitch. Je presenteert en verdedigt jouw business concept in een interactieve workshopformule voor een professionele jury.
Kerndocenten in deze opleiding
Prof. dr. Johan Bruneel, hoofddocent KU Leuven en Iéseg School of Management
- Prof. dr. Johan Bruneel is als professor in innovatie en ondernemerschap betrokken aan de IÉSEG School of management in Frankrijk. Hij behaalde zijn doctoraat in het bedrijfsmanagement met focus op ondernemerschap en innovatie aan de Universiteit Gent.
Prof. dr. Jonas Debrulle, gastprofessor KU Leuven en docent Iéseg School of Management
- Prof. dr. Jonas Debrulle behaalde zijn doctoraat in de managementwetenschappen met focus op innovatie en ondernemerschap aan de KU Leuven en Queensland University of Technology in Australië. Als professor in innovatie en ondernemerschap is hij betrokken aan de IÉSEG School of Management in Frankrijk. Hij voert onderzoek naar de eigenschappen van bedrijfseigenaars, new venture creation en start-up management.
Kris Vander Velpen, docent ondernemerschap en innovatie Flanders Business School
- Kris Vander Velpen behaalde naast zijn MBA aan de Cornell University, ook het diploma van Handelsingenieur in computergegevens verwerkingsprocessen aan de KU Leuven. Daarnaast begeleidt hij als onafhankelijk consultant op maat gemaakte groeitrajecten bij zowel grote bedrijven, overheidsinstellingen als snel groeiende ondernemingen.
Prof. dr. Bart Van Looy, gewoon hoogleraar KU Leuven en Flanders Business School
Prof. dr. Bart Van Looy voert onderzoek naar innovatieprocessen aan de KU Leuven en is deeltijds betrokken aan de Universiteit Twente. Hij is decaan aan de Flanders Business School waar hij ook doceert binnen de MBA opleiding. Tevens focust hij sterk op onderzoek als co-promotor van ECOOM en is hij onderzoeksverantwoordelijke binnen INCENTIM