Technology & change: hoe wordt je bedrijf koploper in de wereld van morgen? Leadership programme | Digital Transformation Management

Technology & change: hoe wordt je bedrijf koploper in de wereld van morgen?

Leadership programme | Digital Transformation Management

Intro

Investeringen in artificiële intelligentie, virtual reality en andere opkomende technologieën leiden niet automatisch tot succes. Om echte waarde te realiseren heb je nood aan een doordachte strategie, een diepgaand begrip van de technologieën en hun toepassingen, én een cultuur van innovatie en continue verbetering binnen de organisatie. 

Van digitalisering naar digitale transformatie

De verandering die nodig is om digitale groei te realiseren, gaat dus veel verder dan enkel technologische aanpassingen (= digitalisering). Digitale transformatie vraagt om een culturele verschuiving, waarbij openheid, leergierigheid en samenwerking centraal staan. Het impliceert een heroverweging van traditionele businessmodellen en een verschuiving naar meer flexibele en innovatieve benaderingen.

Wat mag je verwachten van de opleiding?

  • In dit leiderschapsprogramma dagen we je uit om de stap naar digitale transformatie te zetten en actief de digitale toekomst van je organisatie vorm te geven. De focus ligt op de implementatie en transformatie in de organisatie en de impact ervan op de werknemers, teams en de organisatiecultuur. We kiezen dus voor een menselijke en geen technische benadering van het onderwerp.
  • Elke lesdag bespreken we een ander facet van digitale transformatie. We brengen sprekers uit wetenschap en praktijk samen en creëren zo een stimulerend en lerend netwerk rondom jou.
  • Verwacht geen traditionele lessen, maar een interactieve en discussiegerichte benadering. Via peer-to-peer learning onderzoeken we samen de theoretische aspecten van digitale transformatie. We houden de groepsgrootte bewust klein om maximale interactie en individuele aandacht te kunnen bieden aan de deelnemers.

Lees ook: 

lees meer… minder…

Download folder

Ter plaatse

Wanneer?

Van 17/01/2025 t.e.m. 14/03/2025

Waar?

IICK - Innovatie- en Incubatiecentrum Kortrijk

Docenten

Carine Lucas, Peter Rosseel, Louis Sabbe, Kalman Tiboldi, Anneleen Vancoillie, Vero Vanden Abeele, Tony Vanderstraete, Geert Van Hootegem, Jonas Van Hove, Isabel Van Mele, David Van Steenkiste, Anneleen Vens, Piet Verhoeve, Philippe Verlinde, Vincent Verstraete

lees meer… minder…

Basisprijs

2750 euro

Klap alles open Klap alles dicht

Doelstellingen

  • Nadenken over een digitale strategie voor je onderneming.
  • Verkennen welke technologieën een antwoord bieden op de uitdagingen van jouw organisatie.
  • Achterhalen hoe je de digitale transformatie in jouw bedrijf kunt versnellen.
  • Weten waar het potentieel van nieuwe businessmodellen ligt.
  • Evolueren naar een ander soort leiderschap en cultuur voor je organisatie.
  • Ontwikkelen van nieuwe perspectieven op ondernemerschap.
  • Inzichten onderbouwen met wetenschappelijke kennis en erover in gesprek gaan met andere bedrijven.

Doelgroep

  • Ervaren leidinggevenden en middle managers met de ambitie om te vernieuwen en te groeien in een snel veranderende digitale wereld.
  • Ondernemers die een strategische roadmap willen uittekenen voor een duurzame digitale transformatie van hun bedrijf.
  • Gedreven professionals die een sleutelrol nemen in digitale transformatieprojecten.
  • Consultants die werken rond change en organisatievorming.

Een transformatie in goede banen leiden doe je niet alleen. Daarom raden we aan om met meerdere leden van eenzelfde organisatie deel te nemen. We geven 10 procent korting voor elke extra inschrijving. 

Programma

Lesdag 1. Het potentieel van digitale transformatie 

In deze introductiesessie denken we na over de kansen en uitdagingen die horen bij een digitale wereld. Hoe kan je als organisatie evolueren om optimaal te profiteren van de nieuwe mogelijkheden? Wat mag je verwachten van artificiële intelligentie? En welke andere technologieën kunnen helpen om activiteiten te optimaliseren, werknemers meer mogelijkheden te bieden en met klanten in contact te komen? 

  • Raamwerk en stappenplan richting digitale transformatie | Carine Lucas (Agoria) en David Van Steenkiste (AE)
  • AI, the next big thing? Verken het potentieel van nieuwe technologieën in jouw organisatie | Louis Sabbe (Savaco) 
  • Praktijkcase TVH/Gem One | In dialoog met Kalman Tiboldi (chief technology officer)

Lesdag 2. Technologie als strategisch instrument 

Wat houdt een digitale strategie in en hoe bepaal je deze? In deze tweede sessie gaan we na hoe je digitale initiatieven kan integreren in de bredere bedrijfsstrategie. We zoomen ook in op het belang van leiderschap in het sturen van deze integratie.

  • Hoe kan technologie de strategie van je organisatie ondersteunen en verbeteren? | Vincent Verstraete (AE)
  • Leiderschap als katalysator voor digitale strategieën | Peter Rosseel (KU Leuven, Management Consulting and Research)
  • Praktijkcase Barco | In dialoog met Philippe Verlinde (chief digital & information officer)

Lesdag 3. Businessmodellen in transitie

Digitale transformatie maakt de weg vrij voor een scala aan nieuwe businessmodellen, die niet alleen nieuwe kansen voor groei bieden, maar ook de manier waarop bedrijven opereren en waarde leveren aan klanten veranderen. Ook ecosystemen kunnen een belangrijke rol hierin spelen.

  • Hoe ontwikkel je nieuwe businessmodellen? | Anneleen Vancoillie (AE) en Kalman Tiboldi (TVH/GemOne)
  • Denken en werken in een ecosysteem | Piet Verhoeve (Origanius)
  • Praktijkcase Renson | In dialoog met Anneleen Vens (project officer PMO & business architect)

Lesdag 4. Bouwen aan flexibele processen en structuren

Organisaties met wendbare processen en structuren kunnen beter anticiperen op veranderingen, sneller reageren op nieuwe kansen en uitdagingen, en zichzelf positioneren voor duurzame groei in de komende jaren. Klinkt perfect, maar hoe doe je dit juist?

  • Waarom een flexibele organisatiestructuur essentieel is voor innovatie | dr. Jonas Van Hove (Vinçotte)
  • Hoe pas je de organisatiestructuur en -processen aan de nieuwe noden aan? | Prof. dr. Geert Van Hootegem (KU Leuven)
  • Praktijkcase Digitaal Vlaanderen |  In dialoog met Tony Vanderstraete (afdelingshoofd Digitale Strategie en Transformatie)

Lesdag 5. Naar een cultuur van verandering en leren

Door een cultuur te creëren waarin verandering en leren centraal staan, kunnen organisaties medewerkers effectief betrekken bij de digitale transformatie en ervoor zorgen dat ze klaar zijn om te gedijen in een steeds digitalere wereld.

  • Wat betekent human centered design? Hoe betrek je medewerkers bij innovatie? | Prof. dr. Vero Vanden Abeele (KU Leuven)
  • Change management: hoe ga je om met weerstand/angst? | Peter Rosseel (KU Leuven, Management Consulting and Research)
  • Praktijkcase KBC | In dialoog met Isabel Van Mele (CIO en senior general manager)

Organisatie

Deze opleiding wordt georganiseerd door PUC - KU Leuven Continue.

Praktisch

Data en plaats

Vrijdag 17 januari 2025, van 9 tot 17.30 uur
Vrijdag 31 januari 2025, van 9 tot 17.30 uur
Vrijdag 14 februari 2025, van 9 tot 17.30 uur
Vrijdag 28 februari 2025, van 9 tot 17.30 uur
Vrijdag 14 maart 2025, van 9 tot 17.30 uur

Crealab, Innovatie- en Incubatiecentrum Kortrijk (IICK) 
Etienne Sabbelaan 51, 8500 Kortrijk

Iets voor jou? Plan je kennismakingsgesprek met programmacoördinator Hermien Vanoost.

Inschrijven

De deelnameprijs is 2.750 euro. We voorzien 10% korting voor elke extra deelnemer uit dezelfde organisatie.

Omwille van het interactieve karakter van deze opleiding is het aantal deelnemers beperkt tot 20.

Bespaar op je deelnamekosten via de kmo-portefeuille
Ons erkenningsnummer is DV.O102270. Bij het indienen van je aanvraag kies je het thema Digitalisering.

Getuigenis(sen)

"Een geslaagde transformatie kan de sleutel zijn tot het succes, of zelfs het overleven, van een organisatie.  Vermijden dat een transformatie een losse flodder wordt, vereist meerdere ingrediënten: een visie voor de toekomst, diepgaand inzicht in de situatie van vandaag, een flinke portie doorzettingsvermogen en lessen trekken uit andermans ervaringen, goed of slecht. Die ervaringen worden in deze training in veelvoud aangereikt, door de talrijke, gepassioneerde docenten en andere deelnemers. In de opleiding Digital Transformation Management staan interactie en participatie centraal, vanaf de eerste tot de laatste minuut. De docenten brengen kennis en ervaring aan, maar het begane pad is dat van de deelnemers. Deze opleiding is dan ook écht op maat van de deelnemers. Het was buitengewoon boeiend om met alle deelnemers, als groep, zelf getransformeerd te worden en zo de essentie van het onderwerp aan den lijve te ervaren. Elke lesdag weer ging ik naar huis met een heleboel inspiratie, én een reading list om u tegen te zeggen. Voor deze opleiding had ik al enorm veel werk. Nu heb ik nog meer werk, maar wel met een duidelijke richting en focus."

- Stefaan De Roeck, ICT Architect Vlaio

Meer opleidingen op KU Leuven Continue

Wie levenslang wil leren, is bij KU Leuven aan het juiste adres. Het aanbod van KU Leuven Continue stilt je honger naar kennis en kunde: van postgraduaatsopleidingen tot korte trainingen, lezingen, afstandsonderwijs en trajecten die werken en studeren combineren.

Ontdek KU Leuven Continue. Ook alle opleidingen van PUC - KU Leuven Continue vind je daar terug.

Verwante opleidingen

Ondernemerschap, strategie en innovatie

×

Sustainable business

×

Personeel en organisatie

×

Sociologie

×

IT en digitale transformatie

×

keyboard_arrow_up