In deze opleiding leer je hoe je verschillende soorten kennis kan vastleggen, delen en toepassen op een manier die zowel de organisatiecultuur versterkt als de bedrijfsprestaties verbetert. Je ontdekt met welke technieken je het overzicht bewaart, hoe je kennisoverdracht op de werkvloer stimuleert en hoe je collega's ondersteunt bij informatieverzameling. Kennisbeheer en -transfer worden zo instrumenten voor een betere organisatie.
Kennismanagement
Interactieve training | Effectieve methoden om kennis te beheren en te delen op het werk
Intro
Kennis is de hoeksteen van elke onderneming. Toch gaan we vaak slordig met kennis uit de organisatie om. Hoe kan het anders? Wat moeten we doen om op elk moment de juiste kennis beschikbaar te hebben, zonder te moeten grasduinen in tientallen mails of documenten, zonder voortdurend bij collega's aan te moeten kloppen? Dat is waar kennismanagement over gaat.
- Docent Hans Van Heghe: “Hoe complexer de omgeving en hoe minder gestructureerd de processen uit zichzelf zijn, hoe groter de behoefte aan kennistransfer is”
- Deelnemer Christoph Mattheeuws: "Om van kennismanagement een succes te maken, moet iedere medewerker er op een of andere manier mee bezig zijn."
Enseignant
Hans Van Heghe
lees meer… minder…Prix de base
1250 euro
›Doelstellingen
›Doelgroep
Deze opleiding is interessant voor professionals die betrokken zijn bij het beheer en de optimalisatie van kennis in de organisatie:
- Managers en leidinggevenden die verantwoordelijk zijn voor het sturen van teams en het nemen van strategische beslissingen.
- IT-professionals die systemen voor kennisbeheer ontwikkelen en onderhouden.
- HR-medewerkers die zich toeleggen op talentontwikkeling en het behoud van kennis in de organisatie.
- Projectmanagers en kwaliteitsmanagers die best practices willen vastleggen en overdragen.
- Consultants die advies geven over organisatieverbetering en kennismanagementimplementaties.
Of je nu een leidinggevende, een hr-professional, een r&d-manager of een teamlid bent, de principes en technieken die je in deze opleiding leert, zullen je helpen om een cultuur van kennisdeling en -gebruik in je organisatie te bevorderen. De methodes die besproken worden, zijn gegroeid uit praktijkervaringen bij KMO’s, multinationals en overheden.
Omwille van de interactie beperken we het aantal deelnemers tot 20.
›Programma
Les 1 | Kennismanagement als strategisch instrument
Kennismanagement stelt organisaties in staat om hun meest waardevolle hulpbronnen – kennis en expertise – te beheren én te benutten. Het is dé manier om individuele kennis in de dagelijkse werking te integreren en in collectief kapitaal om te zetten. Op die manier wordt kennis een strategisch instrument.
In deze inleidende sessie laten we zien welke voordelen het voor je organisatie oplevert als je kennis centraal stelt. Je leert hoe je kennis kunt identificeren en categoriseren en je onderzoekt welke soorten kennis in je organisatie aanwezig zijn en het meest waardevol zijn voor je stakeholders.
Je krijgt antwoord op volgende vragen:
- Wat betekent Knowledge Centric Management?
- Welke valkuilen komen vaak voor bij kennismanagement?
- Hoe ontwikkel je een kennisstrategie die aansluit bij de doelen van je organisatie?
Les 2 | Kennis centraal stellen, een kwestie van organisatie
Kennis centraal stellen betekent dat je je organisatie zo inricht dat kennis delen, leren en gebruiken voorop staan. Dit houdt in dat je ervoor zorgt dat iedereen in de organisatie makkelijk toegang heeft tot informatie en ideeën, en dat medewerkers aangemoedigd worden om hun eigen kennis te delen; nieuwe kennis op te doen én deze kennis te hergebruiken . Tools kunnen daarbij helpen, maar volstaan niet om Knowledge Centric Management te realiseren.
In deze tweede sessie verkennen we de verschillende manieren waarop organisaties kennis in hun dagelijkse processen kunnen integreren. We bespreken 3 essentiële onderdelen van Knowledge Centric Management:
- Digital Change Management Framework
- Knowledge Information Team: werken aan een structuur/team die de bal aan het rollen kan brengen en houden
- Kennismanagement vertalen in functiebeschrijvingen, rollen en tijdsbesteding
Les 3 | Van documentbeheer naar intelligent informatiebeheer
Knowledge Centric Management kan alleen maar lukken als je informatiebeheer en -beleid een bepaald maturiteitsniveau hebben bereikt. In deze derde sessie verkennen we onder meer de rol van technologie. We gaan in op de vraag hoe je je oude documentbeheersysteem (intranet…) kan laten evolueren naar een intelligent informatiebeheersysteem dat kennis bruikbaar maakt voor alle medewerkers:
- Context & meta data: Hoe identificeer en definieer je de organisatorische context voor informatiebeheer?
- Wat zijn de essentiële componenten van een intelligent informatiebeheerplatform?
- Information Governance: hoe definieer je je eigen regels voor informatiebeheer?
- Welk ICT tools ondersteunen Intelligent Information Management?
Les 4 | Organiseren en realiseren van kennistransfers
Bij pensionering, reorganisatie, personeelsverloop of langdurige ziekte verliest je organisatie waardevolle en cruciale kennis. De borging van (impliciete) kennis is dan ook een belangrijk onderdeel van kennismanagement.
We bespreken drie benaderingen voor interne kennisoverdracht:
- Vraaggericht: waar zitten de vragen en problemen in de organisatie en welke antwoorden en oplossingen bestaan er?
- Taakgericht: wat zijn de taken van de sleutelfiguren in de organisatie en welke kennis is ervoor nodig?
- Urgent knowledge approach: hoe organiseer je een effectieve kennisoverdracht bij het plotse vertrek van een sleutelfiguur?
Les 5 | Productising knowledge & services: hoe creëer je waarde uit kennis?
Kennis uit jouw organisatie kan grote waarde hebben voor je klanten en partners. In deze module bespreken we hoe je (een deel van) je kennis kan omzetten in verkoopbare producten en diensten. Je kan dit zien als een vierde aanpak voor gebruik en hergebruik van expertise, gericht op klanten en dus hogere omzet.
Les 6 | Kennis verankeren in bestaande informatiestromen en trainingen
Heb je de informatiestromen in kaart gebracht, dan komt het erop aan om je methoden om kennis te verzamelen erop af te stemmen. Aandachtspunt daarbij zijn je interne trainingen. Hoe maak je dat nieuwe kennis snel in de organisatie doorsijpelt? In deze laatste sessie bespreken we strategieën voor snelle verspreiding van nieuwe kennis en versterking van de leer- en ontwikkelingsprogramma’s. Ook de aanvullende methodes voor kennistransfer komen aan bod. Denk hierbij aan jobrotatie, intern internship, back-uptaken.
›Organisatie
Deze opleiding wordt georganiseerd door PUC - KU Leuven Continue.
›Praktisch
Data en plaats
Donderdag 13, 20 en 27 maart, 3 april, 8 en 15 mei 2025, van 16 tot 20.30 uur.
Bij elke sessie voorzien we een pauze met drank en broodjes.
KU Leuven Kulak (Etienne Sabbelaan 53, 8500 Kortrijk)
Omwille van de interactie beperken we het aantal deelnemers tot 20.
We voorzien 20% korting voor elke extra deelnemer uit dezelfde organisatie.
Inschrijven
Schrijf online in vóór 06/03/2025.
De deelnameprijs is 1.250 euro.
Betalingsgegevens: rekeningnummer IBAN BE31 2850 2133 2955 van PUC - KU Leuven Continue, met vermelding 400/0026/46321 + naam deelnemer(s)
Als door de Vlaamse Overheid erkende opleidingsinstelling aanvaarden wij betalingen via de KMO-portefeuille. Bij de aanvraag van je tegemoetkoming kies je als Thema 'Personeelsmanagement' en als advies/subthema 'Personeelsplanning'. Ons erkenningsnummer is DV.O102270.
›Getuigenis(sen)
"De opleiding was een echte wake-up call. Ik besef nu dat we nog heel wat acties moeten ondernemen om kennis op een efficiënte en makkelijk vindbare manier te borgen. Zeer interessant om met deelnemers uit diverse organisaties over de problematiek te kunnen spreken. Als organisatie moet je eerst de inhaalbeweging doen en daarna een systeem opzetten om kennis systematisch en consequent op te slaan."
- Michel Loncke (Cobot), deelnemer van de opleiding in 2024
"Je krijgt theoretische kaders en praktische handvaten mee die je toelaten om actief met kennismanagement aan de slag te gaan in je organisatie. Tijdens de lessen kan je voorbeelden uit je eigen werkcontext aanbrengen en hierover met de groep in discussie gaan, waardoor je meteen inspiratie krijgt voor oplossingen bij real-life cases."
- Maarten Vandekerckhove (Colruyt Group), deelnemer van de opleiding in 2024
"Ik besef nu dat kennismanagement over veel meer gaat dan de maximalisatie van kennisoverdracht. In feite is het een deel van de organisatie zelf, want alles komt erin samen: de menselijke factor, IT - want je moet gegevens ordenen, beschikbaar en toegankelijk maken - en de organisatie zelf (doelstellingen en management). Om van kennismanagement een succes te maken, moet iedere medewerker er op een of andere manier mee bezig zijn. Je kunt het vergelijken met veiligheidsmanagement: om een veilige werkomgeving te creëren, moet iedere werknemer zijn steentje bijdragen. Dat was een eyeopener voor mij.”
- Christoph Mattheeuws (Wienerberger), deelnemer van de opleiding in 2022