Digitale transformatie: investeren in technologie én in mensen

29/03/2023

Digitale transformatie is een belangrijk thema voor bedrijven vandaag. Willen ze in de toekomst een rol van betekenis spelen en concurrentieel blijven, dan moeten ze zich vandaag aan de veranderende digitale omgeving aanpassen. Dit betekent niet alleen investeren in nieuwe technologieën, maar ook in de aanpassing van bedrijfsprocessen en de ontwikkeling van digitale vaardigheden bij medewerkers. Onze opleidingen kunnen daarbij helpen.

Nieuwe technologieën zoals big data, artificiële intelligentie en cloud computing zijn niet meer uit het bedrijfsleven weg te denken. Logisch, want ze stellen bedrijven in staat om hun processen te verbeteren en meer klantgerichte oplossingen te leveren. Dit lukt niet zomaar. Om de voordelen van digitale technologieën écht te ervaren, is het belangrijk dat bedrijven ook hun strategie, cultuur en werkwijze aanpassen. Dat veranderingsproces noemen we digitale transformatie.

Wat is digitale transformatie?

Digitale transformatie verwijst naar de veranderingen die plaatsvinden in organisaties als gevolg van het gebruik van digitale technologieën. Het gaat niet alleen over de implementatie van nieuwe tools en systemen, maar ook over de introductie van bedrijfsmodellen en processen om beter te kunnen profiteren van de mogelijkheden en de voordelen die de digitale wereld biedt:

• Automatisering: Het gebruik van automatiseringstools, zoals robotic process automation (RPA), softwarebots en kunstmatige intelligentie (AI) om repetitieve taken te stroomlijnen en menselijke fouten te verminderen.
  • Cloud Computing: De migratie van data en applicaties naar de cloud, waardoor werknemers overal en altijd toegang hebben tot informatie, waardoor werken op afstand mogelijk wordt.
  • Samenwerkingstools: Het gebruik van samenwerkingstools zoals Slack, Microsoft Teams, Zoom, enz. die de communicatie tussen teamleden gemakkelijker en efficiënter maken.
  • Data Analytics: Het gebruik van data analytics tools om grote hoeveelheden data te analyseren en inzichten te krijgen in klantgedrag, markttrends en andere relevante informatie.
  • Internet of Things (IoT): Het gebruik van IoT-apparaten om gegevens van machines en apparatuur in real-time te verzamelen, waardoor voorspellend onderhoud mogelijk wordt en stilstand kan worden beperkt.

Voorwaarden voor succes?

Het succes van digitale transformatie staat of valt met de betrokkenheid en het engagement van medewerkers in dit proces. Het is immers aan hen om anders te leren samenwerken, zich in nieuwe technologieën te verdiepen, mee te stappen in de golf van automatisering, etc. Dat weet ook onze Peter Rosseel, organisatiearchitect en docent in de opleiding Digital Transformation Management: “Als je organisatie niet klaar is, mag je nog duizenden technologieën binnenbrengen: je zal geen digitale transformatie realiseren.”

Ons opleidingsaanbod

Je organisatie op de digitale toekomst voorbereiden? Dan kan via de opleidingen van het PUC - KU Leuven Continue. Een overzicht:

Webinar | Hoe betrek je je medewerkers bij digitale innovatie?

Wil je dat medewerkers technologieën accepteren én toepassen, betrek ze dan bij het ontwerp, de ontwikkeling en de implementatie ervan. Tijdens dit webinar maakt David Geerts van het Digital Society Institute (KU Leuven) je wegwijs in human-centered design.

• Waar? Online
  • Wanneer? Telkens in april
  • Meer info

Workshop | Hoe leid je je organisatie met vertrouwen en visie naar een digitale toekomst?

In deze workshop hebben we het niet over digitale technologieën an sich, wél over hoe jij en je je team de transitie naar een digitale organisatie kunnen maken. Hoe cultiveer je een digitale mindset? Hoe kan je een digitale leider zijn? Hoe word je een agile organisatie?

• Wanneer? Telkens in mei
  • Meer info

Studieavond| Hoe kom je tot een digitale strategie voor je organisatie?

Met bedrijfscase van Renson

In deze inspiratiesessie maak je kennis met de belangrijkste concepten en methodologieën om tot een digitale strategie te komen. Je leert hoe je je digitale strategie in lijn brengt met je businessstrategie. Business architect Anneleen Vens vertelt hoe ze dit bij Renson aanpakt.

• Wanneer? Telkens in juni

Leadership programme | Digital Transformation Management

Digitale transformatie vraagt een fundamentele verandering. Op technologisch, maar zeker ook op menselijk en zakelijk vlak. Het is evolueren naar meer openheid, meer goesting om te leren, meer samenwerking tussen teams én (wellicht ook) een ander businessmodel. Dit programma daagt je uit om aan het stuur van de verandering te gaan staan en de digitale toekomst van je onderneming vorm te geven.

• Wanneer? Telkens van november tot februari

Meerdaagse opleiding | Tech meets real estate

Digital Twins, NFT's, XR, Machine Learning,… De (webinar)reeks 'Tech meets Real Estate' focust op deze digitale buzzwords en op de impact van deze innovatieve technologie in de vastgoedwereld.

• Waar? Online
  • Wanneer? Telkens van september tot december
  • Meer info

Nieuwsgierig naar meer? Bekijk dan zeker ons opleidingsaanbod of plan een gesprek met programmacoördinator Hermien Vanoost