Digitale transformatie staat of valt met de betrokkenheid van medewerkers

29/09/2023

Digitale transformatie is in de eerste plaats een menselijke transformatie. En dus is inzetten op betrokkenheid en ondersteuning van medewerkers essentieel. “De opleiding Digital Transformation Management geeft de juiste tools om hiermee om te gaan”, vertelt oud-deelnemer Jo Cinjaere, Maintenance & Engineering Manager bij Vetex.

Vetex is de toonaangevende Belgische expert in het coaten en lamineren van textiel voor diverse industrieën (kledingindustrie, medisch, automotive, militair...). Om hun productie te optimaliseren en eventuele problemen op te sporen, wilde het bedrijf zijn succesparameters vastleggen. Dit was de start van een technisch project om datacaptatie te implementeren.

“Aanvankelijk dachten dat we dat we het bedrijf wilden digitaliseren,” vertelt Jo Cinjaere, preventieadviseur en Maintenance & Engineering Manager, “maar beetje bij beetje drong het tot ons door dat de basis digitaliseren en gegevens verzamelen slechts de eerste stappen waren. Naast de juiste technische kennis, moesten we ook het veranderingsproces op een goede manier aanpakken. Omdat we op dat vlak nog heel wat te leren hadden, schreef ik me samen met een collega in voor de opleiding Digital Transformation Management van het Postuniversitair Centrum KU Leuven.”

“Onze eindpaper is het draaiboek voor Vetex geworden”

Het 9-daagse leadership programme bood hen de nodige praktische inzichten in het proces van verandering en het belang van digitale transformatie. “Het benadrukte dat technologie en digitalisering een ondersteunende rol spelen, terwijl transformatie de rode draad vormt. Wat de opleiding zo sterk maakt, is dat ze open interactie en creatieve discussies stimuleert. We konden vrij en onbezorgd communiceren en ideeën delen. Het werd echt een lerend netwerk.”

Doorheen de opleiding en met de hulp van zowel academische als praktijkexperten werkten Jo en zijn collega aan een paper over hun eigen organisatie. Aan het einde van het traject hadden ze een volledig strategisch plan klaar. “Deze strategie zullen we de komende jaren op Vetex toepassen. We kunnen trots zeggen dat onze paper ons draaiboek is geworden.”

Digitale transformatie is meer dan digitaliseren

De opleiding benadrukt dat het succes van een project voor digitale transformatie voornamelijk van de betrokkenheid en de ondersteuning van medewerkers afhangt, terwijl technologie slechts een kleine rol in het proces speelt. Het is essentieel dat de machines de mensen ondersteunen en dat veranderingen gepaard gaan met een transformatieproces om de acceptatie van medewerkers in de hand te werken.

Dankzij de opleiding beseft Jo nu zeer goed dat digitale transformatie meer is dan technologie implementeren. “Op veel plekken in het bedrijf implementeren we nieuwe technologie die heel bedreigend kan overkomen, bijvoorbeeld een camerasysteem met foutdetectie. Maar de machine is er om te ondersteunen, te ontlasten en de kans op fouten te minimaliseren. Dat is de boodschap die we overbrengen en waar we onze medewerkers in meenemen.”

Wat helpt, is dat de werknemers hun ‘ambachtelijke’ kennis zelf aan het systeem mogen doorgeven. Zij helpen het systeem als het ware instellen en finetunen. “Op die manier werkt de machine voor de medewerkers en niet omgekeerd. Het ontlast hen, maar geeft hen tegelijk meer verantwoordelijkheid en het werk wordt gevarieerder.”

Opleidingen Postuniversitair Centrum dagen uit om verder te springen

“Digitale transformatie is menselijke transformatie, maar met de hulp van digitale en technologische middelen,” besluit Jo. “Het is een organisch gegeven dat gaandeweg groeit en waarbij je jezelf in vraag moet blijven stellen. Daar zit net de sterkte van het Postuniversitair Centrum. Deze en andere opleidingen dwingen je om verder te gaan. Je stelt wel een einddoel voorop, maar ontdekt steeds nieuwe paden. Je wordt uitgedaagd om nog verder te springen.”

Wat onthoudt Jo Cinjaere uit de opleiding Digital Transformation Management?

• Mensen staan voorop wanneer het over (digitale) transformatie gaat, de rest is puur ondersteunend.
  • Wanneer je als bedrijf een digitale transformatie ondergaat, doe je dat om de eindgebruiker beter van dienst te kunnen zijn. Die eindgebruikers zijn zowel de kopers als de medewerkers.
  • De sky is the limit, gooi alle ideeën en bezorgdheden op tafel en zie wat het geeft. Digitale transformatie is een organisch gegeven dat gaandeweg groeit en waarbij je jezelf in vraag moet blijven stellen.

Benieuwd wat de opleiding voor jou en je organisatie kan betekenen?